Boende i Berlin

Publicerad 2014-11-08 19:41:45 i Berlin guides,

Jag har hört så många gånger att det är näst intill omöjligt att hitta ett boende i Berlin, eller i alla fall att det är tidskrävande och svårt. Jag har inte upplevt det, inte alls faktiskt. Däremot kan jag inte lova att det är lätt, men jag har aldrig haft problem att hitta lägenheter.
Men man bör inte vara kräsen, och man bör inte sätta upp för stora mål direkt när man kommer till Berlin. Då menar jag - att man inte kan räkna med att hitta ett perfekt permanent boende, för det är klurigare.
När jag och min närmsta vän flyttade till Berlin fick vi nästan omedelbart en lägenhet i Kreuzberg. Den var billig, låg helt perfekt med våra favorit klubbar och barer runt varje hörn och det var nära till allt och alla. Vi hade den i två månader, men fick möjligheten att bo betydligt längre än så. Men vi valde att flytta ut och hitta någonting annat istället. Den första lägenheten var superbra, förutom den lilla detaljen att vi inte hade något kylskåp och vi kände även efter två månader att vi ville ha något annat, kanske en tvåa istället för en etta?
Den andra lägenheten
fick vi fort! Vi slängde iväg ett mail på lördagen, gick på visning på söndagen och flyttade in på måndagen. Lägenheten var helt fantastisk! Stor två i Kreuzberg, tvättmaskin, kylskåp (!), fint golv, dubbelsäng och fin utsikt från femte våningen. Vi älskade den här lägenheten från första stund och vi var lite ledsna att vi inte skulle ha den mer än tre månader. Men, så var det dags att flytta igen, kom vi på sådär kanske två veckor innan utflyttning. Kikade lite ointresserade på annonser, hitta en som tilltalade, slängde iväg ett mail, gick på visning och skrev kontrakt för 6 veckor.
Den tredje lägenheten
var till och med bättre än de andra två. En stor tvåa i Fredrichshain med tvättmaskin, diskmaskin, badkar, tv, snabbt wifi, stort kök och fluffig dubbelsäng. Vi känner oss verkligen hemma i den här lägenheten och för några dagar sen började både jag och min vän att få ångest över att lämna den.
Och som vanligt har vi inte riktigt lagt ned mycket energi på att hitta någoting annat, men vi slängde iväg ett mail till en annan lägenhet här i Fredrichshain tidigare i veckan och fick genast svar om att komma på visning. Och idag var vi där, utan stora förhoppningar..
Jag förstår inte riktigt hur vi har tur hela tiden, för idag fick vi lägenheten som vi var på visning på. Och givetvis har vi uppgraderat oss ännu mer.
Vi flyttar in i december till en trea med stor balkong plus en fransk balkon. Vi har varsit sovrum, otroligt vackert och stort kök, och vi har badkar och tvättmaskin!

Kan knappt vänta till att få julbaka och dricka glögg i det där fantastiska köket <3
 
Tips för dig som letar lägenhet i Berlin!
1. Klicka HÄR för att komma till den absolut bästa sidan för att hitta lägenheter eller rum.
2. Skriv ett kort brev om dig själv med punkterna:
Namn, ålder, vad för jobb/studier du har i Berlin, hur du är som hyresgäst.
Skippa allt snack om intressen och hur du är som person bland vänner (gäller endast om du letar egen lägenhet, för WG (att endast hyra rum) är dock intressen och personlighet relevant).
3. Kan du betala deposition och förskottshyror? om ja, skriv det i brevet!!

För den som letar permanent boende så krävs det betydligt mer.
Du behöver en fast inkomst som du ska kunna visa upp, du måste beställa Schufa (ett dokument som säger att du inte har några skulder) och så är det en massa annat som behövs, dock vet jag inte riktigt vad så den informationen lämnar jag till dig att googla själv efter.
 
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

• Swedish • 26 • Berlin •

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela